Hoe ben je bij Sherpa terecht gekomen?
Anouk: ‘Na mijn studie Spaanse taal en cultuur ging ik werken bij een uitzendbureau. Maar dat werk werd steeds commerciëler. Ik deed destijds in de avonduren al vrijwilligerswerk bij Sherpa. Ik gaf bijvoorbeeld kookcursussen en Engelse lessen aan bewoners. Vanaf het moment dat ik binnenstapte, werd ik er blij van. Het is puur en echt. Ik realiseerde me dat ik het leuker vond dan een kantoorbaan. Ik wil concreet bezig zijn en verschil maken. Ik mocht toen de interne opleiding bij Sherpa gaan doen. Eén dag per week naar school en de rest van de week werken.’

Wat voor een werk doe je nu?
‘Ik werkte tijdens mijn opleiding al bij de doelgroep ‘moeilijk verstaanbaar gedrag’ en ben er niet meer weggegaan. We begeleiden onze bewoners door het dagelijks leven. We maken de wereld begrijpelijk voor ze en vertalen de vraag die achter hun gedrag zit. Ik sta op de groep, op de dagbesteding en heb daarnaast als coördinerend begeleider ook een coachende rol in het team.’

Hoe denkt Sherpa met jou mee in je ontwikkeling?
‘Ik ben altijd ambitieus geweest. Ik zie graag doorgroeimogelijkheden en die zijn er bij Sherpa voldoende. Ik heb een leidinggevende bij wie ik me echt gezien voel. Zij heeft oog voor de talenten van mensen en zag die ook bij mij. Het is mooi om stappen in mijn carrière te mogen maken. Ik heb weleens een kort uitstapje gemaakt naar een andere zorgorganisatie. Dat beviel niet. Mijn werk bij Sherpa voelde veel meer als thuis, en ik kreeg een beetje heimwee. Ik ben toen ook snel weer teruggekeerd.’
Wat maakt je gelukkig in je werk?
‘De geluksmomentjes zitten in kleine dingen. Als een bewoner zich begrepen voelt. Als ze ‘gewoon’ een fijne dag hebben. Het is geluk dat er misschien niet zo dik bovenop ligt, omdat ze zich anders uiten dan wij. Maar het is juist daarom minstens zo mooi.’
‘Om een voorbeeld te noemen, we hebben net een nieuwe bewoner. Hij heeft veel structuur nodig. Zo’n verhuizing heeft dan ook veel impact op hem. Maar het is allemaal heel goed verlopen en hij voelt zich nu al thuis. Als je dat toch kunt betekenen voor iemand, is dat heel mooi. Dan maak je verschil.’

Zijn er nog meer zaken die bij jou zorgen voor werkgeluk?
‘Ook in de samenwerking met het team ervaar ik die geluksmomenten. We werken met een pittige doelgroep. Dan is het belangrijk om onderling kwetsbaar te mogen zijn. Om elkaar te stimuleren aan te geven wat er nodig is om je veilig te voelen. Alleen dan kun je je werk goed doen. Het geeft me een fijn gevoel als dat lukt.’